Wat de website verklapt over de persoonlijkheid van een werkgever

BLOG
tone-of-voice werkgever

Een nieuwe job zoeken is spannend. Je moet je toekomstige werkgever overtuigen dat jij bent wat hij zoekt, maar ook afwachten of die werkgever jou gelukkig zal maken. Zie je graag een tipje van de sluier gelicht? Kijk zeker eens naar de website, want die verklapt heel wat.

1. ‘Over ons’

Een werkgever met visie heeft goed nagedacht over zijn bedrijfswaarden en vertelt er graag meer over. Dat geeft je alvast een eerste indruk of het klikt. Maar kijk ook eens verder dan het stukje ‘Over ons’. Komen de bedrijfswaarden eveneens naar voren op pagina’s die niets met hr te maken hebben, zoals de blog?

2. Navigatie

Vind je op de website gemakkelijk wat je zoekt? En springen de vacatures vrijwel meteen in het oog? Deze werkgever heeft duidelijk nagedacht over de vlotte ervaring die hij zijn klanten, maar ook jou als kandidaat, wil bieden.

3. Mobile-friendly

Werkgevers die jong van geest zijn, weten dat de meeste bezoekers hun website mobiel bekijken in plaats van op een desktop.

4. Sollicitatieproces

Als het online sollicitatieproces technisch goed in elkaar zit, dan spreekt dat boekdelen over het hr-beleid. Als kandidaat moet je je vanaf het prille begin welkom voelen, en dat gebeurt in de eerste plaats online. Ontvang je na het uploaden van je cv bijvoorbeeld een bevestiging? Krijg je info over de volgende stappen van je sollicitatie?

5. Gebruikerservaring

Let daarnaast op de gebruiksvriendelijkheid van de website. Een werkgever die investeert in technologie neemt geen vrede met een trage website of buttons die niet werken.

6. Ontmoet het team

Bijna elke werkgever heeft tegenwoordig wel een pagina gewijd aan het team, maar misschien ben jij op zoek naar een werkplek die jou echt waardeert om wie je bent. Let in dat geval op de aanwezigheid van een persoonlijke pagina per teamlid en kijk eens welke rol medewerkers spelen in video’s. Komen niet alleen leidinggevenden, maar ook uitvoerende personeelsleden aan het woord? Dat is alvast een goed teken.

7. Tone-of-voice

Een werkgever die bewust omgaat met zijn doelgroep – klanten én kandidaten – laat zijn communicatie niet aan het toeval over. Als je zijn website bezoekt, dan heb je het gevoel dat alle teksten van dezelfde hand zijn. Misschien herken je bepaalde verwoordingen of de manier van spreken uit reclamecampagnes. Zelfs de vacatureteksten hebben een doordachte tone-of-voice die je bij andere bedrijven niet terugziet.

Ontdek snel of het klikt!

De website van een bedrijf zegt veel, maar natuurlijk niet alles over een werkgever. Wil je zeker zijn dat het in het echt ook goed zal klikken? Bij Jobmatch leren we zowel jou als onze klanten door en door kennen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende babbel over jouw zoektocht naar een nieuwe job.

Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor