Hoe leer ik omgaan met negatieve feedback?

BLOG
KALENDER 2020
feedback

Positieve feedback in ontvangst nemen en negatieve feedback verwerken, het is niet voor iedereen weggelegd. Ben jij zo iemand die complimenten wegwuift en zich commentaar erg aantrekt? Lees dan snel verder en ontdek hoe je kan leren omgaan met feedback.

Je kan feedback bekijken als een cadeau. Ofwel pak je het uit en doe je er iets mee, ofwel bedank je de persoon waarvan je het kreeg en leg je het weg om er nooit meer aan te denken. Om op een goede manier met feedback om te gaan, moet je het cadeau openen en je afvragen wat je ermee gaat doen. Krijg je positieve feedback, dan is dat een teken dat je iets goed doet en zo kan blijven voortdoen. Is de feedback negatief, probeer het dan te zien als een kans om te verbeteren.

Het is normaal om ietwat teleurgesteld of boos op jezelf te zijn als je negatieve commentaar krijgt op de werkvloer. Laat je emoties niet de bovenhand nemen en probeer niet te ontkennen of in de verdediging te schieten. Als iemand op een goede manier feedback geeft, is dat een uiting van zijn gevoel en daar kan je eigenlijk niet over discussiëren. Aanval is in dit geval niet de beste verdediging, zelfs al val je misschien even uit de lucht. Onzekerheid zorgt ervoor dat we kritische opmerkingen interpreteren als een aanval op onze persoon, terwijl dat meestal niet de bedoeling is van de persoon die de opmerking maakt.

Zo ga je om met negatieve feedback:

  1. Luister naar wat er gezegd wordt

    Het negeren van de persoon die je feedback probeert te geven, zorgt meteen voor een negatieve en gespannen sfeer. Laat zien dat je luistert naar de opmerkingen en ervoor openstaat. Reageer niet onmiddellijk met een tegenaanval, maar laat het even bezinken.

  2. Vraag om extra uitleg

    Zorg dat je goed begrijpt wat de ander juist bedoelt en vraag indien nodig om meer uitleg. Zijn er concrete voorbeelden waarop de feedback van toepassing is?

  3. Waardeer de feedback

    Het klinkt in eerste instantie misschien raar, maar bedankt de andere persoon voor zijn opmerking. Hij of zij geeft je informatie waarmee jij jezelf kan verbeteren. Bovendien is feedback geven ook niet makkelijk en vindt je collega of baas de werksfeer en de relatie met jou ook belangrijk.

  4. Denk na

    Is de opmerking terecht? Zit er een kern van waarheid in? Kan je je gedrag aanpassen zodat de sfeer of de productiviteit op de werkvloer verbetert? Overloop wat de feedback precies was en probeer het ook vanuit het standpunt van de ander te bekijken.

  5. Beslis of je er iets mee doet

    Het is aan jou om te beslissen of je de feedback ter harte neemt of niet. Laat het ook weten aan de persoon die jou de feedback gaf. Besluit je om niet naar de opmerking te handelen, leg dan ook uit waarom en geef een paar gegronde argumenten. Wees empathisch, ook als je het niet eens bent met de andere persoon.

Onthoud tot slot dat je niet iedereen kan plezieren of voor iedereen juist kan doen. Negatieve feedback kan je het gevoel geven dat je gefaald hebt, maar meestal is het eerder een kans om nog beter te worden in wat je al goed doet.

Is de sfeer op de werkvloer niet wat het moet zijn en klinkt de feedback toch als een aanval? Ga dan snel op zoek naar een job waarin je je helemaal thuis voelt en bekijk het jobaanbod van Jobmatch.

Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor