Heb je recht op een eindejaarspremie als uitzendkracht?

BLOG
eindejaarspremie voor uitzendkrachten

Ja, ook als uitzendkracht heb je in veel gevallen recht op een eindejaarspremie! (Net zoals vakantiegeld, trouwens). Lees snel meer over de voorwaarden, hoeveel eindejaarspremie je ongeveer mag verwachten en hoe de uitbetaling verloopt.

Hoe weet je of je recht op de eindejaarspremie?

 

3 voorwaarden

Als uitzendkracht moet je aan drie voorwaarden voldoen om recht te hebben op de eindejaarspremie.

  1. Je was aan het werk tijdens de referteperiode. Dat wil zeggen dat je werkte tussen 1 juli vorig jaar en 30 juni dit jaar.
  2. Tijdens de referteperiode werkte je minimaal 65 dagen of 494 uren in een vijfdagenstelsel (of minstens 78 dagen of 494 uren in een zesdagenstelsel).
  3. Als je enkele dagen economische werkloos bent geweest tijdens de referteperiode, dan tellen er maximaal 5 van die dagen mee als gewerkte dagen.

 

Hoe eindejaarspremie berekenen?

Het brutobedrag van de eindejaarspremie is 8.33% van het brutoloon tijdens de referteperiode. Het nettobedrag van de eindejaarspremie is ongeveer 66% van het bruto bedrag, want er zijn de volgende afhoudingen:

  • 13,07 % sociale zekerheidsbijdragen
  • 23,22 % bedrijfsvoorheffing

 

Moet je de eindejaarspremie zelf aanvragen?

Nee, als uitzendkracht hoef je de eindejaarspremie niet zelf aan te vragen. Wel ontvang je in de loop van de maand december een document van het Sociaal Fonds per post. Daarin staat vermeld op hoeveel eindejaarspremie je precies recht hebt. Dat document moet je invullen en terugsturen naar het Sociaal Fonds, zodat zij de uitbetaling kunnen doen.

Ben je aangesloten bij een vakbond? Dan vul je het document in en stuur je het naar de vakbond. Die zal dan de uitbetaling van jouw eindejaarspremie in orde maken.

 

Op welke datum wordt de eindejaarspremie uitbetaald?

Normaal gezien ontvang je de eindejaarspremie ergens in de maand december of januari.

 

Ben je verhuisd? Loop je eindejaarspremie niet mis!

Om je eindejaarspremie te kunnen ontvangen is het belangrijk dat je het document van het Sociaal Fonds invult en terugstuurt. Heb je het document niet ontvangen, bijvoorbeeld omdat je verhuisd bent? Neem dan zelf contact op met het Sociaal Fonds. Bel naar 02/203.60.95 (dagelijks tussen 9 en 12 uur – tip: hou je rijksregisternummer bij de hand) of stuur een brief naar Sociaal Fonds Havenlaan 86C, bus 330, 1000 Brussel.

Vragen? Stel ze gerust aan jouw Jobmatch-consulent!

 

Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor