5 tips voor beter leiderschap en goede communicatie
Of je nu op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of gewoon gelukkig in je huidige functie: straffe leiderschaps- en communicatieskills zijn onmisbaar om een droomcarrière uit te bouwen. Wil ook jij deze vaardigheden een boost geven? Het lukt je met deze handige tips.
1: Leer actief luisteren
Een goede leider heeft niet enkel oren naar feitelijke informatie, maar geeft aandacht aan de volledige boodschap. Door actief te luisteren, laat je je gesprekspartner zien dat je écht wil weten wat er aan de hand is.
- Maak oogcontact (zonder te staren!) en neem een open lichaamshouding aan.
- Laat weten dat je bij de les bent door af en toe te knikken en hummen.
- Geef je gesprekspartner voldoende ruimte en stiltes om het verhaal te doen
- Herhaal ten slotte via vragen of parafrases wat de ander zei. Zo bevestig je dat je de volledige boodschap begrepen hebt.
2: Kies voor teamgericht leiderschap
Soms is het belangrijk om een deel van je leiderschap uit handen te geven en in te zetten op persoonlijk en teamgericht leiderschap. Geef je werknemers de kans om zelf initiatief te tonen, al dan niet als onderdeel van hun persoonlijk ontwikkelingsplan. Het stimuleert zowel hun zelfvertrouwen als het vertrouwen in jou en de organisatie.
Tip: bedrijven als Google geven hun werknemers bijvoorbeeld elk week de kans om aan een zelfgekozen project te werken.
3: Betrek iedereen van in het begin
Staan er belangrijke beslissingen op de agenda? Betrek je volledige team zo snel mogelijk, en niet alleen het management. Zo zijn je medewerkers zich goed bewust van de verandering die op til is en waarom die cruciaal is voor het bedrijf. Een betrokken medewerker is sneller geneigd om een extra inspanning te leveren dan iemand die louter doet wat ‘moet’.
4: Verander eens van team
Neem eens een kijkje op een andere afdeling. Samenwerkingen over de verschillende afdelingen heen dwingen je om je soft skills uit te breiden. Het hoofd koel houden in stressvolle situaties, omgaan met verschillende persoonlijkheden en deadlines, prioriteiten stellen en het juiste jargon hanteren, zijn hier slechts enkele voorbeelden van.
5: De boog kan niet altijd gespannen staan
Vier successen met het volledige team en maak werk van kleine attenties – duur of ingewikkeld hoeven die zeker niet te zijn. Breng eens verse soep of een andere lekkere traktatie mee, vervang de wekelijkse teamvergadering door een wandelmeeting, of laat je werknemers op vrijdag een uurtje vroeger het weekend in springen. Het zijn de kleine dingen die vaak het meest betekenen.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging? We helpen je graag
Ben je op zoek naar een nieuwe job? Onze consulenten helpen je graag en vrijblijvend verder met advies op maat. Neem gerust contact op!
Vacatures die je mogelijk interesseren:
Client Advisor
Ixelles
Inside Sales Medewerker
Oudergem
Hulpkok
Leuven
Teamleader
Mol
Technisch operator
Mol
Klantenadviseur NL/FR
Loncin
Teamcoach Callcenter
Loncin
Logistiek Bediende
TONGEREN