16 do's en dont's voor jouw LinkedIn-profiel
LinkedIn – het grootste sociale netwerk voor professionals - blaast deze maand 16 kaarsjes uit. Omdat wij bij Jobmatch vaak geschikte kandidaten zoeken via LinkedIn, zetten we 8 do’s en 8 don’ts voor het kanaal op een rij.
Do:
1. Stel doelen
Nog voor je jouw laptop openklapt, moet je weten wat je wil bereiken. Formuleer die doelstelling helder en zet ze duidelijk op je profiel. We begrijpen dat ‘alle marketingopties openhouden’ aanlokkelijk klinkt, maar recruiters zien graag meteen of je marketing manager of eerder copywriter ambieert.
2. Maak een goede profielfoto
Een goede eerste indruk maak je met een professionele profielfoto. Duckfaces, selfies en romantische plaatjes met jouw lief lijken misschien het beste van jezelf weer te geven, maar recruiters kijken je liever recht in de ogen.
3. Kies de juiste functietitel
Functietitels kunnen hip en fancy klinken en wat originaliteit doet ons vaak glimlachen. Maar als je op zoek bent naar een nieuwe job, denk je best goed na over hoe je gevonden wil worden. Wil je de nieuwe manager van een callcenter worden? Dan bewaar je de titel ‘Chief Chatter’ voor een andere plaats op jouw profiel.
4. Bouw een netwerk uit
Een uitgebreider netwerk geeft ons vertrouwen. Voeg dus gerust jouw oude klasgenoten en vroegere collega’s toe. Elke onbekende toevoegen is dan weer uit den boze: connecties moeten relevant en waardevol zijn.
5. Gebruik je referenties
Op sociale media moet het meestal snel gaan, maar we maken écht wel tijd om referenties te lezen. Die zeggen immers meer dan je hele profiel samen. Trek even aan de mouw van je baas, schakel je connecties in en laat die lofzangen maar komen.
6. Wees actief
Een slapend profiel laten we vaak links liggen. Like en share er op los, want hoe actiever je bent, hoe sneller je verschijnt in de zoekresultaten. Blijf wel ten allen tijde beleefd en reageer enkel op relevante content.
7. Hanteer hashtags
De tijd dat hashtags enkel nuttig waren voor Instagram, ligt achter ons. LinkedIn is synoniem geworden voor een continue stroom aan content, en dus zijn hashtags handige filters. Bijkomend voordeel: wie zoekt naar hashtags die jij gebruikt, botst op jouw bijdrages. #linkedinvoorpros
8. Vermeld je contactgegevens
Al het bovenstaande is volstrekt nutteloos als je je contactgegevens niet vermeldt. Je kan je e-mailadres en telefoonnummer verbergen, maar dat is hetzelfde als een blanco cv afgeven.
Don’t:
1. De standaardheadline laten staan
LinkedIn plaatst automatisch je huidige functie in de headline, maar een aantal keywords zegt vaak heel wat meer. Ben je verpleegkundige? Je headline wordt nog aantrekkelijker als je vermeldt dat je bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in oncologie en vrijwilligerswerk doet voor het Rode Kruis.
2. Wachten met LinkedIn tot je een job zoekt
Netwerken is een van je belangrijkste opdrachten als je werkzoekende bent, maar ook een werknemer heeft baat bij een goed uitgebouwd adresboekje. Door je contacten te onderhouden, bereik je meer potentiële werkgevers of krijg je sneller je droomjob aangeboden.
3. De verkeerde doelgroep of content kiezen
Weet wie je wil bereiken en waarom je welke content post of liket. Bedenk vooral dat mensen enkel lezen wat voor hen een meerwaarde is. Je netwerk heeft geen boodschap aan de laatste kantoorroddels, wel aan het laatste nieuwe product dat jouw bedrijf aanbiedt.
4. Een call-to-action achterwege laten
De samenvatting is de ideale plek om een duidelijke call-to-action te plaatsen. Schrijf er bijvoorbeeld dat een nieuwe uitdaging je niet afschrikt of dat werkgevers je mogen bellen bij een interessante aanbieding.
5. Je netwerk spammen met reclame
Het is oké om een boeiend artikel te delen met nieuwtjes over een product, maar het is niet oké om continu advertenties en verkoopspraatjes rond te sturen.
6. LinkedIn gebruiken als Facebook
Je netwerk is geïnteresseerd in waardevolle info over je loopbaan, niet in verhalen uit je privéleven. En begin vooral géén politieke discussies.
7. E-mailnotificaties uitschakelen
Zeker als je niet dagelijks LinkedIn checkt, zijn e-mailnotificaties uitschakelen een heel slecht idee. Het is zinloos en vooral pijnlijk om drie weken later te zien dat recruiters jou een berichtje stuurden voor een job.
8. Afwachten
Je hoeft niet te wachten tot de buitenwereld jou contacteert. Neem gerust de proef op de som en stuur ons een leuke boodschap. De kans is groot dat we snel de juiste job voor je vinden.
Jobmatch volgen op LinkedIn? Dat kan via https://www.linkedin.com/company/jobmatch/